Köpguide Nissan 300 ZX 1990-1996

 

300ZX (Z32) den japanska underbilen!

När 300zx kom i början på 90 talet, var den en extrem högteknologisk bil, och faktum är att bilen fortfarande är mycke mer anvancerad än många av dagens nya bilar. Z’an har bla. variabla kamtider, 4 hjulstyrning (tekniska namnet är HICAS), avancerat tändsystem med 1 tändspole per tändstift monterad i tändhatten med mera… Även designen av bilen var ju något som kom i allra första hand när det gällde att bygga den värsta japanska sportbilen någonsin, så att ta fram formen på bilen var ingen lätt uppgift. Därför utlystes en design tävling där man tillverkade dom tre finalisterna i full skala, och visst blev bilen bra. Ett tidlösare utseende får man leta efter, bilen skulle lika gärna kunna vara tillverkad igår.

300zx (Z32) är en tung sportbil som ofta körs hårt av sina ägare som sällan är medelålders skolfröknar, så stora delen av de vanliga felen ligger runt koppling, bromsar och bussningar. Orginal kopplingen är underdimensionerad och tål inte trimmning över huvetaget, tex. så har min bil som endast var utrustats med fullflödes filter, avgassystem samt en liten lätt laddtrycks höjning och högt ställd tändning, där kopplingen tog slut efter bara 1000mil. Men bot på kopplings problem finns och behöver inte kosta en förmögenhet. På broms sidan så är det huvudbroms cylindern som lämmnar in (kolla efter ev. läkage), tror dock det bara gäller tidigare modeller (90-92). Sen bör ju skivornas skick kontrolleras, brukar skvallra lite om hur bilen körts, dessa ska defenitivt inte vara skeva eller sprukna. Bussnings biten är ganska enkel att kontrollera, kör bilen och känn efter om det klonkar eller den slingrar sig igenom svängar. De som oftast slits ut är tensionrod busningarna (casterstags), syns ganska lätt på dom då dessa är silikonfyllda och läcker ifall dom är dåliga. Inget som kostar en förmögenhet att fixa iheller och brukar då bytas mot polerytan varianter som ger bättre väghållning.

Andra vanligt förekommande fel är att PTU:n (tändmodulen) går sönder, ny bör då köpas från USA där man får den uppgraderad varianten för runt 2000:-, att jämnföra med den gammla som Nissan Sverige här hemma tar 8000:- eller mer för.

Turbona brukar som regel vara bra på bilarna om dom sköts ordentligt (låter bilen bli varm innan kraftiga gaspådrag och låter turbona kylas ner ett par minuter innan motorn stängs av) samt att oljan bytts vart 500-1000 mil. Men ska skälvklart kontrolleras så dom laddar fullt och inte för nått oväsen, nålen på turbo trycks mätaren ska gå till näst sista markeringen.

Så för att du ska slippa större oväntade reperationer, bör en bil som rullat 10-12 000 mil ha bytt kamrem, vattenpump, koppling, huvudbromscylinder, div. busningar, PTU (om denna inte är utbytt mot den nya sorten), turbona och PVC ventiler (bör bytas, är ventiler till vevhusventilationen och brukar sättas igen, med lite olustig heter som följd). Ny kamrem och vattenpump ingår i 9000-mila services. Om detta, och att den för övrigt ser fin ut i lacken (se upp med fusk lagningar), inredning mm. ser bra ut, så kan det bli en “billig” bil i längden trots att den kostat en hel del i inköp. Priset på en mindre bra skött bil är runt 100-130.000, en välskött svensksåld ligger uppmot 140-150.000 beroende på utrustning. Importerade bilar samt automat ligger 10-20.000 under ovan nämnda pris.

Chip trimmade bilar, som förövrigt är ganska vanliga, är inget att oroa sig för om det “rätt sorts chip” (superchip är en du ska akta dig för). Kopplingen måste däremot bytas till en uppgraderad version såsom JWT eller likn. eftersom den inte kommer hålla många mil. För att ta reda på vad för sorts chipdet sitter i bilen, så måste ECU:n (databoxen) öppnas, där står som regel en klisterlapp på detta som skvalrar vem som gjort de. Information om hur man går tillväga med detta, kan fås i forumet.

Att vända sig till märkes verkstäderna kan bli väldigt dyrt samt blir sällan bra, då dom inte har någon större erfarenhet av bilarna. Information och tips om bra verkstäder i din närhet kan du få i forumet.

Koplingen testar man genom att gasa på hög växel och sparka till koplingspedalen lite snabbt, om den då slirar till (kan vara allt från antydan till ett par sekunder slirande), så håller den på att gå och ett byte är att vänta inom kort.

Rost är inget problem då karossen blivit zinkbehandlad. Bla. huven ska vara i aluminium (kan testas med magnet, annars är den utbytt, alltså har nått hänt med bilen). Man kan ju även kolla om karossen är spacklad.
Men det är oftast lättare att märka genom att knacka lite med fingern om man mistänker nått.

Standard utrustning:
ABS-bromsar, Aut. klimatanlägg, Centrallås,Läderklädsel, Diffbroms, Farthållare, Targatak, Metalliclack.

Förbättringar och andra förändringar:
1991 Huvudnroms cylindern förbättrades. Ett annat system för klimatkontrollen, där man kunde rikta luftströmningen mer. Ytter temperatur mätaren togs bort, och airbag fanns som tillval.
1992 Blev det som tidigare varit tyg mocka.
1993 Bromsoken gjordes i stål istället för aluminium för att tåla högre värme. AIV-ventilerna togs bort.
1994 HICASEN blev electronisk istället för hydralisk. Ny vinge.
1995 Hel-lakerad front. Reset knappen på klockan togs bort
1996. De variabla kamtiderna minskades p.g.a. strängare avgaskrav.

Modeller:
I sverge såldes endast en 2+2 sitsigsig variant med twinturbo, kallad TT (TwinTurbo). Den manuella med 5 växlad låda hade en effekt på 283hk och den fyrstegade automaten 268hk, alltså något mindre. I bla. USA såldes en 2+2 modell utan turbo och motorn lämnnade då 222hk, kallad NA (Naturally Aspirated). Där såldes även en 25 cm kortare, 2 sitsig modell med twiturbo motorn. Den kortare hjulbasen gav en direktare styrning men också sämre högfartsegenskaper. Alla bilar är utrustade med targa luckor. Dock gjordes några få bilar även utan luckor, men dessa är extremt ovanliga. I usa såldes även en cabriolet, men den importerades aldrig till europa.

Svensksålda under åren 1990-1996, 143st:
1990: 94st
1991: 33st
1992: 9st
1993: 6st
1994: 0st
1995: 1st

Prestanda standard:
0-50 km/h 2,2 sek
0-90 km/h 5,3 sek
0-100 km/h 5,9 sek
0-110 km/h 7,4 sek
0-150 km/h 13,0 sek
0-400 meter 14,4 sek