Nissan Z • View topic - Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Allmänna diskussioner.

Moderator: Moderator

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby Jonte.A » 12:14 , Fri 25 Mar 2016

acf wrote:Mmmm då börjar vi komma tillbaka till min första post i tråden, kolla om du har igensatta kattar!


Tack :), Ska kolla det!
Jonte.A
 
Posts: 17
Joined: 21:22 , Wed 08 Jul 2015
Cars: Audi a4 2.0 tdi quattro- 2015
Nissan 300zx TT

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby Jonte.A » 12:15 , Sun 27 Mar 2016

Katalysatorn som går att köpa ifrån skruvat.se är den något å ha? Någon som har koll om den verkligen passar som det ska?

https://www.skruvat.se/Katalysator-P97798.aspx

Nu vet jag dock inte om det är den främre eller bakre katalysatorn som kan va dålig på min bil. Men vet att jag fick sämre avgasvärden genom det högra röret iallafall.
Jonte.A
 
Posts: 17
Joined: 21:22 , Wed 08 Jul 2015
Cars: Audi a4 2.0 tdi quattro- 2015
Nissan 300zx TT

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby acf » 17:32 , Sun 27 Mar 2016

Den där är till NA, inte till turbo!
Fredrik Johansson
Z club medlem 454 (på den tiden den fanns...)
User avatar
acf
 
Posts: 4381
Joined: 18:54 , Mon 12 Jul 2004
Location: Helsingborg
Cars: 3 * 300 plus jobbsprinter
Mods: mÅnga grejor blir det...
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=23199

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby acf » 17:32 , Sun 27 Mar 2016

Jag har kört med biltemas men visst de har vi svetsat dit.
Fredrik Johansson
Z club medlem 454 (på den tiden den fanns...)
User avatar
acf
 
Posts: 4381
Joined: 18:54 , Mon 12 Jul 2004
Location: Helsingborg
Cars: 3 * 300 plus jobbsprinter
Mods: mÅnga grejor blir det...
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=23199

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby acf » 17:39 , Sun 27 Mar 2016

Jonte.A wrote:
acf wrote:Sänk tändningen till 13 grader, sänker hc en del.


Nu har jag tyvärr noll koll på hur man ställer tändningen, har du nå bra länk som beskriver hur man ska gå till väga?

Tyckte bilen gick lite slöare också eller så har ja blivit knäpp. Gjorde ECU återställning genom att låta batteriet vara av och sen låta den stå på tomgång i 15 minuter.
Den gick bra i början efter nollställningen men sen så kändes det som att den blev lite slöare. Turbo trycket förblir på samma nivå. runt 6 mmgh eller vad det nu var för skala i min tysk import.

ProZ chip sitter i den nu också förövrigt.


http://300zx-twinturbo.com/cgi-bin/manu ... f&slide=35

Bäst är om du kan ordna en tändkabel mellan tändstift och spole och sätta tändningslampans givare där.

Tändningen bör kollas ändå. 15 grader +- 2 grader säger nissan.
13 grader blir bra för besiktning och 17 bäst för effekt om resten av bilen tål det.
Hög tändning ökar oxå spikningsbenägenhet!
Fredrik Johansson
Z club medlem 454 (på den tiden den fanns...)
User avatar
acf
 
Posts: 4381
Joined: 18:54 , Mon 12 Jul 2004
Location: Helsingborg
Cars: 3 * 300 plus jobbsprinter
Mods: mÅnga grejor blir det...
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=23199

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby Jonte.A » 18:36 , Sun 27 Mar 2016

acf wrote:Den där är till NA, inte till turbo!


Jaså? Skrev ju in mitt reg nr :-s. Jaja vad kan man förvänta sig av skruvat [-(.
Jonte.A
 
Posts: 17
Joined: 21:22 , Wed 08 Jul 2015
Cars: Audi a4 2.0 tdi quattro- 2015
Nissan 300zx TT

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby Jonte.A » 18:42 , Sun 27 Mar 2016

acf wrote:Jag har kört med biltemas men visst de har vi svetsat dit.


Vilken köpte du då? Finns ju några olika varianter :)
Jonte.A
 
Posts: 17
Joined: 21:22 , Wed 08 Jul 2015
Cars: Audi a4 2.0 tdi quattro- 2015
Nissan 300zx TT

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby acf » 18:05 , Wed 13 Apr 2016

Fredrik Johansson
Z club medlem 454 (på den tiden den fanns...)
User avatar
acf
 
Posts: 4381
Joined: 18:54 , Mon 12 Jul 2004
Location: Helsingborg
Cars: 3 * 300 plus jobbsprinter
Mods: mÅnga grejor blir det...
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=23199

Re: Besiktnings problem! (Ny på forumet)

Postby FinSweswe » 9:18 , Sat 16 Apr 2016

acf wrote:
Jonte.A wrote:
acf wrote:Sänk tändningen till 13 grader, sänker hc en del.


Nu har jag tyvärr noll koll på hur man ställer tändningen, har du nå bra länk som beskriver hur man ska gå till väga?

Tyckte bilen gick lite slöare också eller så har ja blivit knäpp. Gjorde ECU återställning genom att låta batteriet vara av och sen låta den stå på tomgång i 15 minuter.
Den gick bra i början efter nollställningen men sen så kändes det som att den blev lite slöare. Turbo trycket förblir på samma nivå. runt 6 mmgh eller vad det nu var för skala i min tysk import.

ProZ chip sitter i den nu också förövrigt.


http://300zx-twinturbo.com/cgi-bin/manu ... f&slide=35

Bäst är om du kan ordna en tändkabel mellan tändstift och spole och sätta tändningslampans givare där.

Tändningen bör kollas ändå. 15 grader +- 2 grader säger nissan.
13 grader blir bra casino utan bonus för besiktning och 17 bäst för effekt om resten av bilen tål det.
Hög tändning ökar oxå spikningsbenägenhet!



Lånar tipset då jag har lite samma strul :) Tack!
Last edited by FinSweswe on 17:04 , Sun 29 May 2016, edited 1 time in total.
FinSweswe
 
Posts: 1
Joined: 20:19 , Mon 07 Mar 2016
Cars: Skyline - GT-R R34
Mods: den som lever får se...

Previous

Return to Allmänt

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron