Nissan Z • View topic - Montera Dumpventiler

Montera Dumpventiler

Medlemarnas egna mektips.

Moderator: Moderator

Montera Dumpventiler

Postby Mulle » 19:12 , Sun 11 Aug 2002

Allmänt
Att montera dumpventiler är egentligen snuskigt enkelt, men eftersom det ständigt kommer frågor om det så kladdar jag ner en liten enkel förklaring här.
300:an har ju originalmonterade bypassventiler som är en återcirkulerande dumpventil, den släpper tillbaka luften efter luftmängdmätaren igen istället för ut i fria luften. Det ska ju vara det bästa egentligen eftersom luften redan är uppmätt av luftmängdmätaren, när man dumpar den luften rakt ut i luften som man gör med en öppen dump så kan det hända att motorn går lite fett och rycker till lite vid växling. Detta har iof aldrig drabbat mig, men risken finns där.
Dumpventilerna kan monteras istället för original bypassventilerna eller paralellt med originalen, vilket som är bäst låter jag vara osagt.
Dumpventilen/bypassventilen fungerar ju så att det övertryck som är i tryckrören, släpps ur när gasen släpps. Detta för att inte turbon ska "slå stopp" när gasspjället stängs, och resulterar i snabbare spoolup och längre livslängd på turbon, samt det läckra phssss ljudet!

När du ska välja dumpventil, så tänk på att köpa en dubbelkolvs dumpventil, det är ett måste när du har luftmängdmätare. Annars kommer den att stå öppen hela tiden innan turbon börjar ladda, vilket medför att man släpper ut redan uppmätt luft, med en ojämn gång och fet blandning som följd. Detta kan även resultera i att katalysatorerna får stryk.

Material

Det du behöver för att göra nya rör är:

Dumpventiler
T kors (ca 5mm) till manöverslangarna
Rörböj 2,5 tum
Fläns 2 tum (sätts mot rören från intercoolerna)
Rör 1 tum (25mm)
Slang 25mm, ca 1dm
Slang 2 tum (ca 1dm)
Slang 2,5 tum (ca 1dm)
Slang 5 mm (ca 1m)

Montering

1.Monterar du istället för originalen så räcker det med att plugga hålet för den återcirkulerande luften, och helt enkelt ersätta bypassventilerna med dumpventiler.

2.Monterar du paralellt med originalen så sätter du ett T-kors på slangarna(alternativt gör nya rör, 2,5 tums avgasböjar går utmärkt, man får svetsa på en 2 tums fläns på sidan mot intercoolern och en 1 tums förgrening mot dumpventilen) mellan rören från intercoolerna och spjällhusen. Därefter så behövs det bara en slang(ca 5mm invändigt) som styr dumparna, denna slang sätts med fördel på e T-kors från original dumparna eller på annat lämpligt ställe. Det viktiga är att de slangen sitter EFTER spjällhusen så att vakumet som bildas där när gasspjället stängs kan suga upp dumpen.

Bilder på monterade dumpar finns i galleriet. Twinturbo har ersatt sina bypasser enligt alternativ 1 och Jag(Mulle) och Bildesign har monterat i slangar alternativt rör före spjällhusen.
Mulle

Cars: Nissan 300zx Twin Turbo -90
Audi A6 2,7 T Quattro -00
Audi A8 4,2 Quattro -99b
Mods: Nissan: Hemmagjord front, ombyggd huv och baklucka mm.
Audi A6: Rieger RS6 kjolpaket, kameigrill, 18" fälgar
Audi a8: 18" S8 fälgar
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=19395

Postby Zero » 15:31 , Sat 07 Jun 2003

För bästa effekt av dina nya dumpar bör du även demontera/plugga de återcirkulerande orginaldumparna.

Jag gjorde på följande sätt, finns säkert smidigare lösningar men hittils verkar det funka (peppar peppar)

Skruva loss panelen mellan strålkastarna. En bit ner på var sin sida i utrymmet hittar du två slangar som ser ut så här:
Image

Du kan antingen ta bort slangen helt och pugga hålen, eller göra som jag gjorde. Plugga ena hålet och trä tillbaka slangen.

Som plugg använde jag ett dörrstopp som jag tätade med packningsmassa.
Det som är bra med dörrstoppet är att det är ett hål rakt igenom. Här trädde jag en M8 bult och satte en mutter på andra sidan. När jag spänner bulten dras dörrstoppet ihop och utvidgas.
Sämre var att dörrstoppen var för stora så jag fick tälja ner dem för att de skulle passa i hålet. Därför blir tätningen inte så bra som den kunde varit.
Honda NSX
Zero

Dumpar

Postby Ghostman » 22:17 , Sun 01 Feb 2004

Om jag förstår texten rätt.

För tillfället har jag de nya dumparna parallellt med original.

men ska plugga originalet under veckan, när man pluggat kan man inte ha de nya kopplade med t-kors då enlig beskrivningen utan får koppla slangen från dumpen direkt till nippeln dit t-kors slangen är kopplad. eller kan man ha kvar t-korset och slangarna som de är kopplade nu enligt denna bild http://speedfreak.nu/albums/albun05/abx.jpg
Z-Club Medlems NR : 406
Joakim Nord
Ghostman

Cars: Mercedes C180 Esprit

Return to Medlemarnas egna mektips (Hur gör man?)