Nissan Z • View topic - Listerna runt fönsterna

Listerna runt fönsterna

Medlemarnas egna mektips.

Moderator: Moderator

Listerna runt fönsterna

Postby Tahoe » 20:50 , Sat 02 Jun 2007

Någon som har köpt det kittet hos Coz = Kuruma Complete Molding Kit à $419, Gäller tydligen alla lister / tätningar runt fönster / targa. Ser snyggt ut på bild, men det är ju mycket dineros också. Undrar bara om det är värt stålarna??
Tahoe
Men va fan, klart man ska ha en 300:a.
Z-Club Member 505
User avatar
Tahoe
 
Posts: 505
Joined: 9:45 , Mon 15 Jul 2002
Location: Stockholm / Huddinge

Postby LoneWolf » 3:57 , Sun 03 Jun 2007

om det innehåller targalister mm samt rutlister så tycker jag det verkar ytterst prisvärt.
Bara taklisten (vindrutan)i sverige hos grossisten kostar oss runt en 1000:ing
För att inte tala om sidolister som är runt dubbelt så dyra.
(inga exakta belopp bara en uppskattning, var längesen jag bytte ruta på 300ZX nu men jag kommer ihåg att det var ytterst dyra prylar)
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Postby Tahoe » 10:02 , Sun 03 Jun 2007

Här är länken http://www.czp.us/Cart/description.php? ... 227.239.72
LoneWolf, som du ser är det en hög med lister. Jag uppfattar att det är till rubbet, eftersom det är så pass mycket. :D
Tahoe
Men va fan, klart man ska ha en 300:a.
Z-Club Member 505
User avatar
Tahoe
 
Posts: 505
Joined: 9:45 , Mon 15 Jul 2002
Location: Stockholm / Huddinge

Postby LoneWolf » 12:11 , Sun 03 Jun 2007

Hmm. var bara dekorlisterna. dom som går nerifrån huven på var sida ända bak till bakluckan. ingen taklist eller tätningslist till targa eller likn.
Även då bottenlister till sidorutorna var med.

Alltså endast dekorlister inget som har med täthet att göra. då kan man fundera på om det rent utseendemässigt är värt dom pengarna.
Listerna du redan har kan plockas bort, slipas och lackas istället för en mycket mindre summa. (if you get my drift)
jag ska se vad jag kan göra med foton för att visa hur man plockar bort dom utan att förstöra hållarlister och clips.

Jag trodde att du menade tätningslister för targa mm för att undvika vattenläckage då våra tätningslister är x antal år gammla och torkat ut lite.
Dekorlisterna som säljs här är rent utseendemässigt för bilens helhetsintryck och saknar praktiskt värde.

Valet är ditt.
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Postby Tahoe » 12:17 , Sun 03 Jun 2007

Tackar på förhand, vore bra med lite foton, mina lister på framrutans hö / vä sida har flagat lite fult så där. Klart intressant att göra iordning dem.
Då ser sig det där kittet ganska dyrt om man kan fixa det själv 8)
Tahoe
Men va fan, klart man ska ha en 300:a.
Z-Club Member 505
User avatar
Tahoe
 
Posts: 505
Joined: 9:45 , Mon 15 Jul 2002
Location: Stockholm / Huddinge

Postby LoneWolf » 12:22 , Sun 03 Jun 2007

Precis vad jag tyckte. mina lister ser precis liadana ut.
Ska upp till garaget om en stund. ska försöka komma ihåg kameran :wink:
Vilket ger mej anledning att fixa mina också om jag ändå måste "jobba på fritiden" :lol:
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Postby LoneWolf » 16:19 , Sun 03 Jun 2007

Så efter lita mat i kistan och träffade min gamla chef"inna" (mycket trevlig kvinna) så blev det lite tid över i garaget iaf.
Jag struntade i att lacka mina lister nu. tar det en annan gång men jag tog isär det och fotade lite så du får lite hjälp med din bil så länge.
Många bilder och seg uppladdning på dom via den sida jag lägger upp men "Thats the best I can do :wink: "

Så här illa ser mina lister ut (ja det är graverat in i glaset :wink: )
Image

Vi börjar med bakre listen. Ta en skruvmejsel och bryt ut ändstycket.
Image

Sedan kör du in en mindre skruvmejsel och lyfter listen i bak kant (mot taket) först då listen är formad att lyftas där först och sen lyft i utkanten.
Tryck tillbaka ändstycket.
Image
(montering sker åt samma håll. fäst mot taket först och slå dit utsidan sedan.)

Sedan targaluckan är lite mer komplex. man kan fuska om man vet vad man håller på med men i detta fallet ska jag förklara den långa vägen.
Skruvmejslen pekar på en skruv som håller ytterkanterna av listen (an på var sida om targaluckan) dessa håller även fast tätningslisten mot taket på insidan targaluckan.
Image

Sedan lossar du skruven i mitten i inredningen. Dock så ska det inte se ut som det gör på bilden. någon hade lossat detta tidigare på min bil så clipsen var förstörda. den lilla täckplasten runt handtaget SKA sitta kvar efter att skruven avlägsnats.
Sitter desstom en skruv på var sida om inredningen ut i kanterna som måste lossas.
Image

Efter inredningen avlägsnats sitter det 2 stjärnskruv med ett metallbläck på var sida som ska lossas samt 4 stjärnskruv under gummilisten.
Image
lossa nu även dom 3 större skruven inne i mekanismen och bryt försiktigt loss dom 2 metallbläcken i ytterkanterna men låt dom hänga kvar i det limmade gummit.
Jucka sakta loss ytterplåten från targan och försök att spara dammlisterna mot glaset så hela som möjligt (för att undvika onödigt eventuellt vindbrus) Så kommer det att se ut så här:
Image
Skruvmejseln pekar på de 3 siste skruven för listen.

En del skruv och delar är det :wink:
Image

Vid montering igen så glöm inte att täta HÄR:
Image
Bra material att använda är autosealant eller butyl. INTE Cilliconepreparat.
Tyvärr hade jag varken det ena eller det andra hemma (av någon anledning slut eller stulet av garagevänner :evil:
Men det gör inget, hittade en tub karosserikit som får duga vid detta tillfälle. Ska ju ändå ha ner det igen när det är dags att renovera listerna på riktigt :wink:
Täta såhär: Längs undre skarven hela vägen mot rutlimmet samt en sträng uppåt mot ytterplåten.
Image
Bara att montera ihop och kom ihåg att det finns en viss justeringsmån på targaluckan så du kan vänta med inredningen tills allt är injusterat.
Samt monter targaluckan tillbaka på bilen om du använder dej av ett tätningsmaterial som stelnar INNAN det stelnar så att lister och lim kan forma sej mot varandra :wink:

Så då hoppar vi över till dom främre rutlisterna.
Samma som med den bakre listen lossar du änstycket på listen och lyfter loss listen (taksida först som på bilden)
Image

Sen tar du det försiktigt och inte bruter för mycket för det ser inte likadant ut hela vägen ner.
Här ska man ha ett specialverktyg som kallas för "Tysk" men hittade ingen bland verktygen så det går lika bra med ett stämjärn som jag lindade lite trassel runt.
Listen skall brytas loss mot ytterkant så att hullingen i hållarclipsen "Rullar" av
Så här:
Image
Var rädd om lacken nu :wink:
Lite kass och suddig zoomning på hur clipset ser ut men du förstår säkert prinsipen av den.
Image
Sitter några clips till på vägen ner och sist klossen i botten av listen vrider man listen för att komma loss från skärmen.

Hoppas det var till hjälp. lack grundlack etc. sköter du själv.

Om du tyckte dessa bilder tog lång tid att ladda ner så ska vi inte snacka om uppladdningstiden *stön*
Håll till godo och lycka till. :wink:
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Postby Tahoe » 17:38 , Sun 03 Jun 2007

Tack så rackarns mycket, mycket bra info som säkert flera än jag kommer att få glädje utav. =DD Skitsnyggt gjort. :D
Den här infon borde läggas som en "Sticky" på därför avsedd plats.
[-o<
Tahoe
Men va fan, klart man ska ha en 300:a.
Z-Club Member 505
User avatar
Tahoe
 
Posts: 505
Joined: 9:45 , Mon 15 Jul 2002
Location: Stockholm / Huddinge

Postby LoneWolf » 17:45 , Sun 03 Jun 2007

Hehe. kul att vara till hjälp :wink:
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Postby MTR » 19:50 , Sun 03 Jun 2007

Kul med folk som engagerar sig, snyggt Lonewolf! =DD
Denna måste nån moderator lägg under "medlemarnas egna mektips".

Btw, helt ok nedladdningstid på bilderna.. Man ska ju hinna läsa det du skrivit också. :wink:
User avatar
MTR
 
Posts: 1649
Joined: 18:07 , Thu 23 May 2002

Postby J.Silvfertjärn » 20:14 , Sun 03 Jun 2007

Gott arbete Wolf.
Bara att hinna göra detta på bilen oxå.
Ta en dag i taget, man kommer ändå inte ifrån livet levande......
J.Silvfertjärn
 
Posts: 851
Joined: 17:46 , Sun 03 Apr 2005
Location: Sävsjövik
Cars: Nissan 300zx
Saab 9000 cde 200hk
Saab 9000 cd +200hk
Saab 9000cse +170hk
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=20690

Postby Riddler » 7:22 , Mon 04 Jun 2007

Gott gubben.....alltid kul att se när folk tar sig tid att dokumentera ordentligt för att hjälpa andra i nöd.....den som ända var så ädel....
Magnus Strömqvist

"It´s better to burn out than to fade away!"
User avatar
Riddler
 
Posts: 5715
Joined: 13:04 , Fri 19 Jul 2002
Location: Solna

Postby Thompa » 17:24 , Mon 04 Jun 2007

stämmer in i kören och flyttar den till meck tipps avdelningen!!
The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........
Thompa
 
Posts: 16541
Joined: 1:00 , Mon 08 Oct 2001
Location: Haninge/Stockholm
Cars: 300zx twinturbo driftcar-91, Datsun bluebirde -81 ca18det, Navara DC, Primera P12

Postby sirneo » 13:32 , Sun 01 Jul 2007

mycket bra tråd, är till stor hjälp.
Men min fråga är, var kan man få tag på autosealant? eller rekomenderas något annat som man kan använda som tätningsmassa/lim till luckorna.
sirneo
 
Posts: 146
Joined: 14:55 , Sun 26 Feb 2006
Cars: -----------

Postby LoneWolf » 21:14 , Sun 01 Jul 2007

En tub autosealant kan du få tag på hos din lokala glasmästare för ca 100 - 150kr
Autoprodukter har också en version som heter "RudetAEt"

Fördelarna med dessa 2 produkter är att dom aldrig stelnar och kan hela tiden följa med gummit åldring och justera sej själv.
Man kan som jag gjorde i denna tråden rent tillfälligt använda sej av karosserikitt MEN det stelnar med tiden och kommer att börja läcka förr eller senare.
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Next

Return to Medlemarnas egna mektips (Hur gör man?)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest