Nissan Z • View topic - Felsökning av koder i ECU:n.

Felsökning av koder i ECU:n.

Medlemarnas egna mektips.

Moderator: Moderator

Re: Felsökning av koder i ECU:n?

Postby ProZ » 12:43 , Fri 21 Feb 2003

Här kommer sidorna ur manualen som beskriver detta...

Image

Här beskrivs hur blinkningarna ska tolkas som felkoder...
Image

Och här är de vanligaste felkoderna...
Image
Obs! det finns fler koder än dessa... se inlägget nedan...

Och en liten översättning...:

-Ändring till felkods-blink-läge (MODE II) görs med motorn avstängd.

-För att återgå till normal-läge (MODE I) så slår man bara av tändningen.

-Växling av mode kan ske antingen med potentiometern på ECU'n ('diagnosic mode selector') eller genom en bryggning på consult-porten (den vid motorhuv-öppnaren).

1) Slå på tändningen, men starta inte motorn.

2) Kortslut IGN och CHK på consult-porten (se bild) i två sekunder (eller vrid potentiometern på ECU'n max medurs i två sekunder och vrid sedan tillbaks).

3) Nu ska ECU'n vara i diagnostik mode II och check engine lampan ska blinka felkoder, eller 55 om inga fel hittats.

4) För att radera ECU'ns sparade felkoder så upprepar du bara punkt 2 när du är i mode II, men om du vill låta koderna vara kvar så slår du bara av tändningen för att återgå till mode I (normal-drift).

Det kan vara bra att inte radera koderna om du tänker ta bilen till en Nissan-verkstad och visa felet. Vissa felkoder raderar sig själva om felet är borta vid nästa uppstart, medans andra sparas ända tills man tar bort dom även om felet har försvunnit. Därför är det alltid bra att börja felsökningen med att radera sina felkoder och sedan köra med bilen tills man upplever problemet igen och då läsa ut felkoderna på nytt, då slipper man gamla koder som kan ha sparats av misstag någon gång när man t.ex. har försökt starta bilen med halva motorn på garagegolvet ;-) ...

/Niclas
Last edited by ProZ on 9:02 , Mon 05 May 2003, edited 8 times in total.
ProZ
 
Posts: 2261
Joined: 15:23 , Mon 22 Apr 2002
Location: Rönninge

Re: Felsökning av koder i ECU:n?

Postby ProZ » 13:53 , Fri 28 Feb 2003

Här är ytterligare felkoder som kan förekomma...

<pre>
11 crank angle sensor circuit
12* air flow meter circuit
13* engine coolant temp. sensor circuit
14* vehicle speed sensor circuit
21 ignition signal circuit
26* boost pressure sensor
31* ECU
32* EGR function
33* exhaust gas sensor circuit (left)
34 detonation sensor circuit
35* exhaust gas temp. sensor circuit
42 fuel temp. sensor circuit
43* throttle position sensor circuit
45* injector leak
51* injector circuit
53* exhaust gas sensor circuit (right)
54 signal circuit from A/T control to ECU
55 NO malfunctions in the above
</pre>

Koder med '*' är de som tänder check engine lampan vid normal-drift (MODE I).

Observera att avsaknaden av en viss felkod är inte en garanti för att delen är felfri. T.ex. kod 33 och 53 som är lambda-sensorerna, där testar ECU'n bara värmaren och om den har rätt motstånd så blir det ingen felkod, men sensorn kan ju vara paj ändå (t.ex. blybelagd av "röd" bensin). Samma sak gäller spridar-felkoden 51 som betyder att motståndet är utanför spec. men även om motståndet är rätt så kan ju själva mekanismen i den ha kärvat ihop...

/Niclas
ProZ
 
Posts: 2261
Joined: 15:23 , Mon 22 Apr 2002
Location: Rönninge


Return to Medlemarnas egna mektips (Hur gör man?)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests