Nissan Z • View topic - Vad man ska tänka på om ni kommer först till en olycka..

Vad man ska tänka på om ni kommer först till en olycka..

Medlemarnas egna mektips.

Moderator: Moderator

Vad man ska tänka på om ni kommer först till en olycka..

Postby mange » 17:09 , Wed 12 May 2004

Om ni kommer först till en olycka
Från ett annat forum men med tillåtelse från Ambulans.
Nåt att tänka på nu när det börjar bli sommar


Det är mycket prat om hur man ska agera när man kommer till en olycka.. Det är ju snart sommar och vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man... oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker man ska tänka på, och följer man dessa har man gjort allt man kan för den drabbade, o denne har störst chans att återvända till ett normalt liv.

Nummer 1 är ALLTID andningen... sen spelar det ingen som helst roll vad det finns för andra skador... andas man inte så dör man, o det går fort.. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador ... eller så återvänder man inte till livet.
hur tar man av hjälmen då ? jo, personen på rygg.. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den.



Andning kontrolleras lättast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den förolyckade genom att ropa till personen och få ett svar. Om flera är inblandade i trafikolyckan, gå först till den som inte säger någonting, de som skriker mest mår vanligtvis bäst – framför allt har de en fungerande andning!

Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer …ja vad som helst som kan hindra andningen. ta ut det !! se .. lyssna.. känn.. om det finns andning.

Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.

( blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras ) det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom.. för sånt måste man ha en pocketmask.. som man sätter över munnen o sen blåser i. vi använder ju oss av rubensblåsa..

Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning.. men se till att det är fritt runt halsen.
Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.



Ryggskada ??

Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!

Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe o springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada )

Även här är det bra att prata med den förolyckade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, o om dom känner att ni tar dom i benen.
vi har speciell utrusting för att fixera såna skador.. kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på. flyttar man en sån patient och dom har en skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av... så STÖRSTA försiktighet. men ligger denne på mage utan andning... ja då är det tillåtet att vända på personen.



Blödning

Det kan vara svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod t.ex. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls,(räkna den i handleden eller på halsen) är seg i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta kan ställa till komplikationer vid en operation.

Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen – information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis osv ??? vet inte vad det är för dag osv..

Artärer – pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

Vener – blodådror, blöder jämt och långsamt.(blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
De är de blåa ådrorna som man kan se på sig själv.

Kapillärer – hårrörskärl, blöder ymnigt.
Inblandade vid vanliga skrubbsår. har ingen större betydelse i dessa sammanhang.

Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

GLÖM EJ !!!! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den förolyckade! Andningen är alltid viktigast! efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andningen igen !!

Chock !! är ett allvarligt tillstånd.. det kan

Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den förolyckade. värme o vila är nummer ett här.

Man ska komma i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande. denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. så bara för att nån är ute o går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

En annan sak... er egen säkerhet !!! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen... vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa.

rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..
föjer ni dessa råd, så har ni gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
en ambulans kan ju ha flera mil att åka... dessa minuter det tar att komma fram kan vara helt avgörande för den drabbade.


__________________
"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt" W Churchill
In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti.....avanti
User avatar
mange
 
Posts: 2753
Joined: 20:46 , Tue 05 Aug 2003
Location: haninge

Postby Twinturbo » 17:24 , Wed 12 May 2004

Jag fick lära mig att man alltid skall sticka in ett eller flera fingrar innanför hjälmen och känna efter att allt är helt innan man tar av hjälmen. Har hört skräckhistorier om hur skallen varit krossad och personer dött då ambulanspersonalen dragit av hjälmen.
User avatar
Twinturbo
 
Posts: 9348
Joined: 1:00 , Mon 08 Oct 2001
Location: Göteborg

Postby mange » 17:28 , Wed 12 May 2004

L= Livsfarligtläge typ brinnande bil eller på vägbana, skit fullständigt i vad den skadade har för typ av skador få bara bort dem till en säkermiljö

A=Andning, andas personen så har personen puls och har personen andning så säkra fria luftvägar genom tex stabilt sidoläge ta av hjälmar och dylikt om personen dör när du tar av hjälmen hade personen dött när läkare/ambulanspersonal tar av hjälmen. Jag trodde också man skulle låta hjälmen sitta kvar men jag frågade vår lärare i akutsjukvård och han sa att man ska ALLTID ta a hjälmar och dylikt.

B=Blödning, ganska uppenbart vad det innebär, stoppa om möjligt en blödning men tänk på att lite blod ser ut att vara mycket, ser du inte att det mer eller mindre sprutar blod så kan du prioritera ned den blödningen och leta efter andra blödningar och skador.

C=Cirkulationssvikt, kallades tidigare "chock" förebyggs genom att man pratar lugnande med den skadade/vittnet, kroppskontakt håll om personen eller håll den i handen, få upp personens fötter i högläge, och nästan viktigast av allt är värme skaffa fram filtar och liknande även om det inte är särskilt kallt ute.

Sist men inte minst: Ljug ALDRIG för en skadad om hur en anhörig el liknande har klarat sig!! Svara att det kan inte du svara på eller liknande om du ljuger så kan personen får problem med det resten av sitt liv.


Orka läs det här det kan vara skillnad på liv och död, jag har själv varit först på plats vid olyckor när jag inte hade någon utbildning eller visste vad jag skulle göra och det är inte kul men om ni hamnar i den sittuationen så våga hjälpa till alldeles för många dör varje år pga att folk inte vågar och skaffa en förstahjälpen kudde och komplettera med gummihandskar och ha i bilen ni kan behöva den.
In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti.....avanti
User avatar
mange
 
Posts: 2753
Joined: 20:46 , Tue 05 Aug 2003
Location: haninge

Postby Twinturbo » 7:49 , Thu 13 May 2004

Jag menar alltså inte att man skall låta hjälmen sitta kvar, bara att man skall känna efter innan man tar av den. Kommer inte plocka av hjälmen av någon stackare utan att känna efter först. Inte kul om hälften finns kvar i hjälmen. Det är därför man åker bil istället för motorcykel...
User avatar
Twinturbo
 
Posts: 9348
Joined: 1:00 , Mon 08 Oct 2001
Location: Göteborg


Return to Medlemarnas egna mektips (Hur gör man?)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron