Nissan Z • View topic - Mods på era Z:or

Mods på era Z:or

Allmänna och tekniska diskussioner om tidiga Z'or.

Moderator: Moderator

Postby Fredrik » 8:24 , Mon 24 Oct 2005

Samma lika!
Image
Z-club member no. 350
Fredrik Andrén
User avatar
Fredrik
 
Posts: 5531
Joined: 1:00 , Tue 04 Dec 2001
Location: Umeå

Postby chopperhead » 23:21 , Mon 09 Jan 2006

bil:nissan 180 zx

motor å växellåda mod: stora 9-3 intercooler. öppen dump, .rörplugg istället för popoff ventilen.
volvokyl från och med i dag då orginalet inte ville hålla tätt,
höjt laddtryck kommer när kopplingen är bytt!(200 koppling + tryckplatta)
shortshift.

chassi: rostlagade skärmar fram skärmkanter från volvo 240,
sänkfjädrar bak från ford sierra
fäljar å däck orginal alu vinter 15"
5-ekrade 15" till sommardäcken
inget upphettsande direkt!!! :lol:

bygget ska va billigt så man tager vad man haver!!
man blir förvånad över hur mycket delar som passar från andra märken om man bara vill!! :D
User avatar
chopperhead
 
Posts: 3
Joined: 22:00 , Wed 28 Dec 2005

Postby ThomaZ » 20:27 , Thu 13 Jul 2006

Datsun 240Z 1972

Chassi:
Uretanbussningar på samtliga ställen i hjulupphängning
Uretanbussningar i upphängning av slutväxel och kuggstångsstyrning
Uretanbussningar till fästen för krängningshämmare o dyl
ABS-plastkopplingar i styrning i stället för gummikopplingar
280Z stötdämparben runt om kortade 32 mm
Tokico gasstötdämpare runt om fram HZ3099 (från Toyta MR2) och bak sitter 240Z fram insatserna.
Coilovers from Modern Motorsports
8 tum höga fädrar 200lb fram 220 lb bak
4-kolvsbromsok fram från Toyota 4Runner
Ventilerade bromsskivor från Nissan 300ZX
Bak skivor och ok från 300ZX NA -84 (hemgjorda ok-fästen)
25,4 mm främre krängningshämmare
Camber vinkel justerings kit fram

Motor:
Cheva SB 350 (från en Nova-73)
Original bottendel, TRW hög komp kolvar
Portade Powerpack toppar
Comp Cam 221/221 grader duration vid .050, 0.447 i lyft
Merlin Sportsman II Al-insug
Holly 780 Cfm 4 port
Svänghjul Ram Billet Street 15.5lb, 153 kugg

Drivlina:
Manuel 5-växlad Borg-Warner T5 (från en Camaro –86)
Kortad Camaro kardan
R200 diff från 280Z-78
Drivaxlar bak från 280Z-78

Övrigt:
Griffin aluminium kylare med Ford Taurus termostatstyrd kylfläkt
Carter bränslepump, 100 gph, 7 psi
Holly bränsletrycksregulator
Summit Blockhugger heders, Raceway Downpipes, 2 st MagnaFlow 2-in-2-ut ljuddämpare, hembyggt 2 1/4" system.

Kaross och inredning:
Original

Fälgar och däck:
16"” x 8” Panasport med 225 x 50 - 16" Falken ZE-512

Ägare/byggare: Thomas, Täby

Denna post nu uppdaterad med 2007 års modifieringar!

Tack till: Henrik B, Henrik S, Peter, Mull, med flera.
ThomaZ
 
Posts: 24
Joined: 20:02 , Fri 21 Feb 2003

Postby troll » 21:06 , Wed 27 Jun 2007

Har numera en 300zx -85 också, lite finare men ingen pärla.
280zx är nerplockad och väntar på bättre tider.

troll wrote:Datsun 280zx -82

ORGINAL!!!

rostig, skitig, sliten men....

.....det ska bli bättre!
Z-klubbmedlem fyrahundranågonting
//Mona
troll
 
Posts: 53
Joined: 10:49 , Tue 14 Sep 2004
Location: Upplands Väsby
Cars: Nissan 300ZX
Datsun 280ZX

Postby Tröttelibött » 18:31 , Sat 03 Jan 2009

Bil:180ZX -88
Färg: Vit
Mods:
"nerlackad" vit dock inte fronten ännu.
Kyl o IC från volvo
Röd o fin öppen dump av okänt fabrikat
Öppet "jättestort" blått luftfilter från Ride-tech,köpt på rea för 85:-
Uppkapad innerskärm på v-sida så att filtret får plats o drar kallluft
Turbotrycksmätare o oljetempmätare "pro-performance" från samma firma också på rea. sitter i "klockhålet"
2,5 tum hemma byggt avgasrör med saab 900 dämpare
Saab 9000 aero bakstötdämpare
Framstötdämpare orginal med bytt olja till ATF olja
Fjädrar fram o bak orginal lite lätt kapade
Bytt till mitsubushi 13G och ladd på 0,8 bar.
Bytt till begagnad 200sx koppling
090127: har fixat till "siameskopplade" tändspolar
090730: Bytt till kappade 300 z32 fjädrar runt om
Tack vare de smalare framfjädrarna så kunde jag luta fjäderbenet inåt o få lite camber? på hjulen
TJ
TJ
Tröttelibött
 
Posts: 19
Joined: 15:36 , Fri 19 Sep 2008
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 180ZX -88(leksak)
Saab 9-5 -99(bruks)
Ford Escort hgv -96(bruks)
Suzuki SV650 s -07 (skitkul)
urpluggad Crescent Compact 70-tal(nostalgi)
Mods: 180:an : 2,5 tums avgassystem,volvo 740 intercooler o kyl , laddtryck på 0,7 med orginalturbo,sänkt lite grann, Saab 9000 aero stötdämpare bak o bytt olja i främre dämparna till ATF, 200sx koppling.

Re: Mods på era Z:or

Postby SWE_CRAZY » 20:29 , Sat 05 Mar 2011

Datsun 260z 74, svart

Chassi, kaross
Uretanbussningar.
Stötdämparstag fram, bak.
Eibach sänknings fjädrar.
Bak partiet är ombyggt och kofångare borttagen.
Kofångare fram inflyttad.
Positionsljus i klarglas.
240sx bromsok med 300zx skivor bak. (ej monterat)
Framspoiler i glasfiber.

Under huven
Rak sexa på 2.6 liter.
Holley förgasare 390 cfm med elektrisk choke.
Arizona z car insug.
280zx fördelare, Msd blaster 2 tändspole. (ej monterat)
Aluminiumkylare.
Silikonslang kylare.
Termostatstyrd kylfläkt
6-1 extraktorgrenrör, 2.5" avgassystem japsdämpare bak.
Datsun 260z 74.

Det är inte farten som dödar, det är smällen...
eller på engelska...
It`s not the fart that kills it`s the smell
User avatar
SWE_CRAZY
 
Posts: 585
Joined: 17:59 , Sat 12 Feb 2005
Location: Malmö
Cars: Volvo v40 t4
Datsun 260z 74

Previous

Return to Allmänt och Teknik Tidiga Z'or

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron