Nissan Z • View topic - Motor teknik & styrning.

Motor teknik & styrning.

Övrigt bilrelaterat som inte passar in i andra sektioner.

Moderator: Moderator

Motor teknik & styrning.

Postby LoneWolf » 17:54 , Sun 28 Aug 2011

Har funderat mycket på både det ena och det andra, blivit matad med div information på nätet samt kombinerat med egna tankar.
Eftersom det finns enormt mycket kunnskap på detta forum vill jag bolla några ide'er och se vad som är genomförbart och vad som är rena slöseriet med resurser och tid.
Ska försöka inte bli långrandig så jag ska förklara lite grovhugget hur jag tänkt.

Recept:
1st helt vanlig standard NA Otto bensinmotor.
Kompletterad med 4 extra spridare för etanol.
Ytterligare 4 spridare med diesel.
Samt 2 stycken spridare med vatten.

Funktion:
0 - 2000rpm. 50% diesel, 25% etanol, 25% bensin
2000 - 4000rpm. 25% diesel, 50% etanol, 25% bensin
4000 - 6000rpm. 25% diesel, 25% etanol, 50% bensin

Tillskott för ökad kompression etc matas motorn även med vatteninsprut.
Detta borde kyla tillräckligt även för att turbokonvertera utan att kompsänka med lite tur, Ex 0,5 Bar övertryck.
Tillskott på ytterligare vatteninsprut direkt i grenröret före turbon borde rent teoretiskt ge tillräckligt epanderande effekt för en ruskigt tidig spoolup, eller är jag helt ute och cyklar?

Tanken var att utnyttja bränslenas egenskaper på deras bästa arbetsregister och brännhastighet för att få en så rak och jämn effektkurva som möjligt. är inte ute efter en herre jösses effekt utan ca 100 literhästar så länge som möjligt över registret. samt lång och stabil livslängd på motorn.

Vad tror ni?
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Re: Motor teknik & styrning.

Postby j-t » 18:36 , Sun 28 Aug 2011

Intressant men är det ens möjligt att kombinera diesel och bensin då dom har så olika krav på förbränning (temp, tryck osv)?
User avatar
j-t
 
Posts: 4593
Joined: 1:00 , Mon 08 Oct 2001
Location: Malmö
Cars: Toyota RAV4
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=1961

Re: Motor teknik & styrning.

Postby acf » 20:19 , Sun 28 Aug 2011

Det där vart ju rejält avancerat, hoppas några kan svara för intresse om det har man ju men inte mkt att tillföra....
Fredrik Johansson
Z club medlem 454 (på den tiden den fanns...)
User avatar
acf
 
Posts: 4381
Joined: 18:54 , Mon 12 Jul 2004
Location: Helsingborg
Cars: 3 * 300 plus jobbsprinter
Mods: mÅnga grejor blir det...
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=23199

Re: Motor teknik & styrning.

Postby LoneWolf » 21:54 , Sun 28 Aug 2011

j-t wrote:Intressant men är det ens möjligt att kombinera diesel och bensin då dom har så olika krav på förbränning (temp, tryck osv)?

Hade en gammal polare en gång i senare tonåren med en generalslut volvo 240 som tömde all skit han kom över i tanken, Bl.a diesel.
Detta ligger lite till grund åt tanken.

Min tanke var att detonera dieseln tidigare än i en dieselmotor med hjälp av bensinen/etanolen och kompressionshöja för bränslets krav med hjälpa av vatten.
Jag har ingen vetenskaplig grund för min tanke utan bara en föraning om att det fungerar.
Resultatet av ett test kan tex. innebära att dieseln inte når den förbränningstopp jag önskar och kan således bli onödigt slöseri på energi att använda sej av.
'jag tror dock att det kan sänka den totala bränsleförbrukningen med bibehållet vridmoment/häskrafter. kanske bara är önsketänkande?
Min referenstanke är densiteten på kolväten, även om jag kanske inte besitter rätt kunnskap för den tanken...
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Re: Motor teknik & styrning.

Postby j-t » 8:47 , Mon 29 Aug 2011

Funkar de så är det jättekul men tror de kan bli svårt att få till, kanske med överladdning så kompet kan hållas lågt?
Finns där någon bil som kombinerar diesel och besin, har fått för mig (inte en aning om det stämmer dock) att det är en "nej nej" kombination?

Snabb googling gav svar direkt.. :) http://www.automotto.com/entry/future-tech-combining-gas-and-diesel-engines/
User avatar
j-t
 
Posts: 4593
Joined: 1:00 , Mon 08 Oct 2001
Location: Malmö
Cars: Toyota RAV4
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=1961

Re: Motor teknik & styrning.

Postby Twinturbo » 21:36 , Mon 29 Aug 2011

Har gått förbränningsmotorteknikkursen av Lennart Zander och han föreslog något liknande på sin kurs ;-)
Väldigt stor procentandel vatten om inte jag missminner mig (kollar i kurslitteraturen om en liten stund).

Hittar inget i boken, men nu när jag tänker efter så var det nog bensin, metanol och vatten.
Skulle vara miljövänligt (trä till trässprit har vi gott om i form av skogsavfall från avverkning).
Man skulle starta motorn på bensin och tillföra metanol och vatten alltefter varvtal och laddtryck ökade.
Medlem #435
User avatar
Twinturbo
 
Posts: 9348
Joined: 1:00 , Mon 08 Oct 2001
Location: Göteborg

Re: Motor teknik & styrning.

Postby LoneWolf » 18:10 , Tue 30 Aug 2011

Lika intressant infallsvinkel. Det som skrämt mej med metanol är alla skrönor om metalluplösning etc. sen känner jag inte heller till några egenskaper hos metanol Ex. RON motsvarighet mm.
Du får gärna berätta mer. :D

Jag har också fattat att det kommer gå en hel del vatten. särskilt på låga varv då man kör med dubbel vattning (inkl grenrör).
Om jag gissar mej fram lite i mappningsprosessen så tror jag att man kan snåla lite med vatten i mellanregistret tack vare etanolens spiknings egenskaper, men kommer nog bli tvungen att feta på med vatten igen på höga varv igen tack vare bensinens "bristande" av densamma :-k
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Re: Motor teknik & styrning.

Postby LoneWolf » 19:11 , Sun 04 Sep 2011

Kommer sätta detta i ryggen som redan beprövat grundrecept.
LÄNK
Faktiskt riktigt intressant läsning. även eftervarande diskution av den samma.

Hade inte tänkt på direct injektion på vattnet innan. mycket praktisk funktion.
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
User avatar
LoneWolf
 
Posts: 2659
Joined: 19:42 , Sat 09 Apr 2005
Location: Trollhättan
Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)


Return to Övrigt

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron