Nissan Z • View topic - Ryckig gång i gamla Porschen..

Ryckig gång i gamla Porschen..

Övrigt bilrelaterat som inte passar in i andra sektioner.

Moderator: Moderator

Ryckig gång i gamla Porschen..

Postby Dino » 9:14 , Sun 17 Jun 2012

Har gjort ett försök på 944-forumet, men där är aktiviteten hög och engagemanget lågt tyvärr, så jag tänkte att de gamla rävarna på Speedfreak kanske har nån idé.

Problemet gäller min Porsche 944 turbo, -90. Den har successivt börjat gå ryckigt i gången, oberoende av varm / kall motor och oberoende av varvtal. Det enda undantaget är vid fullgas, då går den perfekt hela vägen upp i registret. Finns det någon givare som inte jobbar under fullgas men som annars styr tändning/soppa? :-k Det känns lite som om man kör med choken ute efter bilen blivit varm, om nån kan relatera till en så gammal liknelse ;)

Har fått tips om eventuellt fel på lambda, fördelare/rotor, eller spjällägesgivare, så jag tänkte dyka ner under huven och se vad jag hittar där, men om nån känner igen symptomen så vore det intressant att höra orsak.

// D
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
Dino

Cars: 2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R Premium edition
2014 MV Agusta F4 R

Re: Ryckig gång i gamla Porschen..

Postby acf » 22:28 , Sun 17 Jun 2012

psrv? liknade system?
Annars att motorn går in i limp home mode pga att ngn givare är utanför spec....
Fredrik Johansson
Z club medlem 454 (på den tiden den fanns...)
acf

Cars: 3 * 300 plus jobbsprinter
Mods: mÅnga grejor blir det...
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=23199

Postby LoneWolf » 8:37 , Sun 24 Jun 2012

Här är en ide god som någon.
Vi har haft samma problem med en gammal ford. Rycker/tvekar eller hackar skule man kunna säga men gick bra på full gas.
Efter ett byte av bränslepump försvann halva problemet. Rengöring av tanken (som innehöll en del sand) och byte av filter samtidigt.
Sen gick bilen bättre/bra i några dagar innan symptomen uppkom igen.
Vi gissade på elektroniskt glapp och började mäta upp lite spridare etc utan att direkt bli klokare.
Nu är bilen tvärdöd och vi har börjat lossa lite delar för inspektion.
BTR:en går att blåsa rakt igenom med munkraft. vet inte om det ska vara så men enligt min "kunnskap" om dess funktion ska den inte släppa igenom förrän trycket övergår det tilltänkta bränsletrycket.
En ny ställbar är införskaffad och skall anpassas på plats innom kort. Kommer återkomma med resultatet av detta om du inte löst ditt problem tills dess.

Andra tankar jag haft om detta:
Om jordflätan Motor/kaross är sliten och dålig är motståndet till jord högt och borde resultera i att spridaröppning(duration) blir klen och levererar för lite soppa samt för klen tändning/gnista...
Ett jordkit är inte dumt på en gammal bil.
944 är en ganska basic elektronisk konstruktion så det borde inte bli helt svårt att hitta problemet med lite hjälpmedel.

Har du en multimeter du kan koppla upp så kan du mäta volttalet på lambdan när du är ute och kör.
Lambda 1 (A/F 14,3:1) tror jag är 0,7volt. en bil är ju inte helt linjär och kan avvika lite under körning. Ex 0,8 0,9 volt (Testat när bilen är varm).
Lite tunnare under mellanregistret och låg last (transport sträcka) och fetare under hög last+ varv.
Avvikelser till 4 volt är extremt och problemet är hittat. :D
Annars finns lite billigare BBLambda att införskaffa
http://www.lambda.webb.se/

Eftersom jag ägt 944 själv och enda problem jag någonsin fick med den var just tändningen så gissar jag också på fördelare, rotor, kablar och stift.
Porsche ÄTER dessa till frukost och det räcker inte med att byta lite av dessa delar då problemet återkommer snabbt igen.
Det är dyrt jag vet men allt SKA bytas VARJE ÅR eller OFTARE.
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
Porsche 996 Carrera 2 -01
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
LoneWolf

Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Postby LoneWolf » 8:43 , Sun 24 Jun 2012

Säker på att köpa orginaldelar, kolla här.
http://www.ferdinand.se/webshop.html/944/19/9/901-00
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91
Nissan 300 zx NA -91
VW typ1 -57/69

Sic transit gloria mundi
LoneWolf

Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
VW typ1 -69/57
Mods: Man pillar väl på allt ;)

Postby Dino » 12:19 , Sun 24 Jun 2012

Tackar för många värdefulla tips! :)

Jag upptäckte att fördelarlocket är helt utnött på insidan, kopparytan är borta sen länge. Sen borde rotorns "ägg" stå ut en bit gissar jag, men den är nernött och ligger nästan innanför plasten på rotorn. Ska börja med att byta dem plus sopparfiltret och se vad som händer. Bilen har stått flera år innan jag köpte den, så inte alls omöjligt att det lossnat lite skräp i tanken/filtret som ställer till problem.

Ferdinand har en hel del schyssta grejjer, men vissa saker till otroliga fantasipriser.
Slutdämpare till 944turbo, 14225:- , eller turbon, 26277:- som hittat ;)
www.utzon.se brukar jag ta delar från annars, tyvärr har leveranstiden varit över 3 veckor vilket gör sidan betydligt sämre.. :-k
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
Dino

2014 MV Agusta F4 R

Postby Dino » 14:25 , Fri 29 Jun 2012

Äsch, rycker fortfarande lite, även om det blev bättre. Har bytt rotor, fördelarlock, tändstift, bränslefilter, olja & oljefilter.
Har märkt att den även rycker på motorbroms vilket känns lite konstigt. (läckande spridare?)
Fortsätter gräva..
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
Dino

2014 MV Agusta F4 R

Return to Övrigt