Nissan Z • View topic - 6 månader med GT-R

6 månader med GT-R

Övrigt bilrelaterat som inte passar in i andra sektioner.

Moderator: Moderator

6 månader med GT-R

Postby Dino » 22:35 , Wed 06 Mar 2013

Ja, efter att ha ägt bilen i ett drygt halvår och hunnit njuta en del kommer här ett utlopp av frustration. Känner mest att jag behöver ventilera så ta inget av det jag skriver personligt. Alla har en åsikt, här kommer min.

Anledningen? Priser på eftermarknadsdelar

Jag är en sån som ser "original" synonymt med brist på fantasi i de flesta fall (om det inte gäller veteranbilar möjligen).
Jag vill ge min bil en personlig touch, något som visar att det är min och inte fortfarande en i mängden av ex som rullat av produktionslinjen.

Till GT-Ren finns det då två alternativ.

1) Sätta igång och modda på egen hand genom att köpa icke GT-R brandat och modifiera så det passar bilen.
Det kan funka för det mekaniska, men utseendemässigt skulle det sänka bilens värde bortom rim och reson, jag är ingen Ben Sopra.

2) Betala en så obscen summa pengar att man sedan skäms över att sätta delarna på bilen.

Nu låter jag säkert som en bortskämd tonåring som gnäller när det står en fet bil i garaget. Fine, jag har inte ägt en bil i den här klassen tidigare så det kanske är min orutin/okunskap som får mig att reagera. Jag har inga problem att lägga stora summor pengar på en bil, det gjorde jag på 300an och det är pengar man vet bara "försvinner". Det är ändå inom rimliga gränser, man kan på ett eller annat sätt få ihop kalkylen när man tänker efter vad saker kostar att tillverka och utveckla, plus en viss förtjänst till säljaren.

Till GT-Ren är det dock en helt annan femma. Priset kan ofta beräknas genom att ta motsvarande del till t.ex 300an och lägga en nolla på slutet. Att betala lika mycket för en läpp till originalvingen på GT-Ren som för en hel Nissan 300zx på blocket (ja, hela bilen) gör att det omöjligt är något jag kan rättfärdiga eller uppskatta att äga. Utvecklingskostnader osv. ja, de bör delas upp inte läggas på priset för varje ex.

Min bil är just nu original, har inget alls som jag personligen kan ta cred för och det är ingen skillnad mot om man går till närmaste GT-R återförsäljare och tittar i deras bilhall. En sån bil vill jag inte ha. Alternativet är då att sätta på eftermarknadsdelar till ett pris så högt att bara en idiot skulle betala, vilket möjligen skulle uppskattas av andra men som hos mig skulle påminna om vilken brutal förtjänst någon gjort på att jag betalat ett orimligt pris med mössan i hand.

Några exempel för skojs skull, naturligtvis finns det både billigare och dyrare alternativ:
2st canards i kolfiber ca 9000kr
kolfiberöverdrag till originalvingen ca 25000kr
Y-pipe (ersätter förkattarna precis som på 300an), ca 10000kr
Sidospeglar i kolfiber ca 31000kr

Så, jag tror inte att Nissan GT-R är en bil som passar mig just nu. Ekomiskt är bilen i sig helt inom min budget, men faktumet att det (bildligt talat) krävs en njure och tre fingrar i betalning för en personlig look tar helt udden av min entusiasm. Jag lägger hellre en tiondel på 300an och gör den tip-top.

// D
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
User avatar
Dino
 
Posts: 799
Joined: 0:41 , Sun 05 Dec 2004
Location: Knivsta, Uppsala
Cars: 2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R Premium edition
2014 MV Agusta F4 R

Re: 6 månader med GT-R

Postby acf » 20:00 , Thu 07 Mar 2013

Kan inte mer än att hålla med.
Har sneglat lite på delar bla pga av att en bekant köpt en,
helt sjukt dyrt. ](*,)
Fredrik Johansson
Z club medlem 454 (på den tiden den fanns...)
User avatar
acf
 
Posts: 4381
Joined: 18:54 , Mon 12 Jul 2004
Location: Helsingborg
Cars: 3 * 300 plus jobbsprinter
Mods: mÅnga grejor blir det...
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=23199

Re: 6 månader med GT-R

Postby Frontline » 22:01 , Wed 08 May 2013

Har du funderat på att sälja den?
Frontline
 
Posts: 951
Joined: 18:41 , Sun 29 Jun 2003
Location: Uppsala
Cars: No Z

Re: 6 månader med GT-R

Postby Dino » 5:45 , Thu 09 May 2013

Japp, den ligger på blocket sedan några veckor tillbaka.
Känner att 300an ger mig lika mycket/lite glädje som GTRen just nu, då är det svårt att motivera den extra kostnaden både för bil och eftermarknadsdelar.
http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_GT ... 7.htm?ma=1

// D
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
User avatar
Dino
 
Posts: 799
Joined: 0:41 , Sun 05 Dec 2004
Location: Knivsta, Uppsala
Cars: 2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R Premium edition
2014 MV Agusta F4 R

Re: 6 månader med GT-R

Postby Frontline » 9:53 , Thu 09 May 2013

Kan tänka mig hur du ser på saken, är det många "snackare" som hör av sig på annonsen?
Frontline
 
Posts: 951
Joined: 18:41 , Sun 29 Jun 2003
Location: Uppsala
Cars: No Z

Re: 6 månader med GT-R

Postby Dino » 12:45 , Thu 09 May 2013

Det har varit rätt lågt med intresset faktiskt. Över 4000 som tittat på annonsen, men bara ett 10-tal som hört av sig.
Bara en via telefon, resten email i stil med "vad kan du tänka dig sälja den för som billigast?".

Är ingen direkt brådis att göra sig av med den heller, så den får ligga ute tills rätt köpare dyker upp.
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
User avatar
Dino
 
Posts: 799
Joined: 0:41 , Sun 05 Dec 2004
Location: Knivsta, Uppsala
Cars: 2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R Premium edition
2014 MV Agusta F4 R

Re: 6 månader med GT-R

Postby Frontline » 23:29 , Wed 15 May 2013

Skönt när det är så att man inte måste sälja, väldigt fin bil, måste mött dig på gamla e4:an i Uppsala för några dagar sedan
Frontline
 
Posts: 951
Joined: 18:41 , Sun 29 Jun 2003
Location: Uppsala
Cars: No Z

Re: 6 månader med GT-R

Postby Dino » 17:00 , Thu 16 May 2013

Frontline wrote:Skönt när det är så att man inte måste sälja, väldigt fin bil, måste mött dig på gamla e4:an i Uppsala för några dagar sedan


Japp, stämmer bra det!
Minns att jag reagerade när jag såg Z:an, inte så vanliga dessa dagar. :)

// D
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
User avatar
Dino
 
Posts: 799
Joined: 0:41 , Sun 05 Dec 2004
Location: Knivsta, Uppsala
Cars: 2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R Premium edition
2014 MV Agusta F4 R

Re: 6 månader med GT-R

Postby zoka79 » 20:42 , Thu 16 May 2013

Ja ,det man får lägga på gtr-en för service och någon lättare trimm kan man nog få en 300 ha prestanda som F1a .
Men gtr är brutal.
zoka79
 
Posts: 296
Joined: 9:45 , Mon 09 Apr 2012
Location: Mönsterås
Cars: nissan 300zx / audi a8 / jeep cherokke/vw transporter/ Skoda pickup/vw bubbla/Audi A6
Mods: t28 turbo 550cc spridare, ic från autobahn 88 , fuelrail,högre bränsletryck, avcr bc,3 tums avgas ferrita,walbro pump,bortagen egr,inga förkattar, proz chip. 6p koppling.Annan lmm,
NYA modds

Styrsystem från emerald, 780cc spridare, dubbla valbro pumpar, ombyggda luftflöde utan lmm
Avgastemp med dubbla signaler, bredbandslambda, racekattar 3"
Och mer blir det.
Och mer blev det!

Re: 6 månader med GT-R

Postby Frontline » 15:09 , Fri 14 Jun 2013

Det här hitta jag på ett forum, har även hört många negativa kommentarer ang det (avis?) finns det någon sanning i det här?

gt-r Postat: 2011-11-26 02:38

Tänk på att 0-100 tiderna görs med hjälp av launch control, och det innebär att man måste koppla ur esp! Men Nissan glömmer då att nämna att din garanti inte gäller om du kopplar ur esp:n, utan den får bara kopplas ur t.ex om du fastnar i en snödriva eller liknande! Och när du lämnar bilen på service och dom läser av din "svarta låda" så får du veta att din garanti har upphört att gälla om du skulle få mekaniska problem med t.ex lådan eller nån del av transmissionen! Så i praktiken kan du inte nyttja bilens fulla potential
Frontline
 
Posts: 951
Joined: 18:41 , Sun 29 Jun 2003
Location: Uppsala
Cars: No Z

Re: 6 månader med GT-R

Postby Dino » 20:43 , Fri 14 Jun 2013

Mmm, det är många rykten som går runt launchen, inte ens Nissan Sverige kan ge svar på tal när jag ringt och frågat.
Min forskning säger att den gäller om du har en mjukvaruuppgraderad låda (2009) eller 2010 års modell och framåt. Då har man ett visst antal launcher per dygn innan det inträder en cooldown, just för att skona lådan. varvet för launchen har även sänkts i samband med uppgraderingen från bas-varianten för att lådan ska hålla lite längre.

Launchen känns trots allt som något man plockar fram när det är kukmätartävling, jag har själv inte känt behovet av att testa den under de 10 månader jag ägt min, så det får vara lite som det vill.. :)

Edit: I'll just leave this here.. http://www.youtube.com/watch?v=GD9ee6RXfmg

// D
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
User avatar
Dino
 
Posts: 799
Joined: 0:41 , Sun 05 Dec 2004
Location: Knivsta, Uppsala
Cars: 2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R Premium edition
2014 MV Agusta F4 R

Re: 6 månader med GT-R

Postby Frontline » 21:03 , Wed 19 Jun 2013

Den videon visa det mesta :) den lär som du skrev vara så snabb redan. :D
Frontline
 
Posts: 951
Joined: 18:41 , Sun 29 Jun 2003
Location: Uppsala
Cars: No Z

Re: 6 månader med GT-R

Postby Dino » 14:18 , Fri 27 Sep 2013

Den börjar växa i mina ögon..
Fortfarande ingen bil man vill/kan uppgradera utan att behöva skottkärra till mängden pengar, men trots allt blir jag mer och mer nöjd för var dag.

Image

Nyrekondad :)
2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R
2014 MV Agusta F4 R
// Tobias
User avatar
Dino
 
Posts: 799
Joined: 0:41 , Sun 05 Dec 2004
Location: Knivsta, Uppsala
Cars: 2001 BMW 525i M-sport
2010 Nissan GT-R Premium edition
2014 MV Agusta F4 R

Re: 6 månader med GT-R

Postby Cobra » 11:17 , Sat 28 Sep 2013

Den är sjukt snygg i den färgen oxå, bra mycket snyggare än dom röda och vita.
Johan

Nissan 300zx -90
BMW 330 ix Touring -02
Skoda Superb 4x4tdi -15

Albumet
User avatar
Cobra
 
Posts: 1210
Joined: 15:57 , Sat 28 Jan 2006
Location: Oxelösund
Cars: Nissan 300zx -90
BMW e46 330 ix Touring -02
Skoda Superb 4x4tdi -15
Gallery: gallery2.php?g2_itemId=15541

Re: 6 månader med GT-R

Postby erikhanelugn » 22:01 , Wed 08 Jun 2016

Dino wrote:Ja, efter att ha ägt bilen i ett drygt halvår och hunnit njuta en del kommer här ett utlopp av frustration. Känner mest att jag behöver ventilera så ta inget av det jag skriver personligt. Alla har en åsikt, här kommer min.
Anledningen? Priser på eftermarknadsdelar
Jag är en sån som ser "original" synonymt med brist på fantasi i de flesta fall (om det inte gäller veteranbilar möjligen).
Jag vill ge min bil en personlig touch, något som visar att det är min och inte fortfarande en i mängden av ex som rullat av produktionslinjen.
Till GT-Ren finns det då två alternativ.
1) Sätta igång och modda på egen hand genom att köpa icke GT-R brandat och modifiera så det passar bilen.
Det kan funka för det mekaniska, men utseendemässigt skulle det sänka bilens värde bortom rim och reson, jag är ingen Ben Sopra.
2) Betala en så obscen summa pengar att man sedan skäms över att sätta delarna på bilen.
Nu låter jag säkert som en bortskämd tonåring som gnäller när det står en fet bil i garaget. Fine, jag har inte ägt en bil i den här klassen tidigare så det kanske är min orutin/okunskap som får mig att reagera. Jag har inga problem att lägga stora summor pengar på en bil, det gjorde jag på 300an och det är pengar man vet bara "försvinner". Det är ändå inom rimliga gränser, man kan på ett eller annat sätt få ihop kalkylen när man tänker efter vad saker kostar att tillverka och utveckla, plus en viss förtjänst till säljaren.
Till GT-Ren är det dock en helt annan femma. Priset kan ofta beräknas genom att ta motsvarande del till t.ex 300an och lägga en nolla på slutet. Att betala lika mycket för en läpp till originalvingen på GT-Ren som för en hel Nissan 300zx på blocket (ja, hela bilen) gör att det omöjligt är något jag kan rättfärdiga eller uppskatta att äga. Utvecklingskostnader osv. ja, de bör delas upp inte läggas på priset för varje ex.
Min bil är just nu original, har inget alls som jag personligen kan ta cred för och det är ingen skillnad mot om man går till närmaste GT-R återförsäljare och tittar i deras bilhall. En sån bil vill jag inte ha. Alternativet är då att sätta på eftermarknadsdelar till ett pris så högt att bara en idiot skulle betala, vilket möjligen skulle uppskattas av andra men som hos mig skulle påminna om vilken brutal förtjänst någon gjort på att jag betalat ett orimligt pris med mössan i hand.
Några exempel för skojs skull, naturligtvis finns det både billigare och dyrare alternativ:
2st canards i kolfiber ca 9000kr
kolfiberöverdrag till originalvingen ca 25000kr
Y-pipe (ersätter förkattarna precis som på 300an), ca 10000kr spela med casino faktura
Sidospeglar i kolfiber ca 31000kr
Så, jag tror inte att Nissan GT-R är en bil som passar mig just nu. Ekomiskt är bilen i sig helt inom min budget, men faktumet att det (bildligt talat) krävs en njure och tre fingrar i betalning för en personlig look tar helt udden av min entusiasm. Jag lägger hellre en tiondel på 300an och gör den tip-top.
// D


håller med det är sjukt galet dyrt!
Fly fly fly faktura fly fly fly
erikhanelugn
 
Posts: 2
Joined: 20:17 , Tue 22 Mar 2016
Cars: Nissan Z
Mods: 280ZX


Return to Övrigt

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests