Nissan Z • View topic - Projekt 400+

Projekt 400+

Här kan du presentera och diskutera dina projekt.
Endast för Nissan och Datsun, andra märken platsar i Projekt Övriga.

Moderator: Moderator

Projekt 400+

Postby Båtjohan » 16:50 , Sat 06 Dec 2014

Relativt ny på forumet och min första 300Zx så har det blivit många inlägg och frågor. Lägger ut mitt projekt och sammanfattar lite snabbt vad som är gjort fram till idag.

Köpte bilen 15 aug 2014 i Stockholm. En importerad automat från Tyskland 2001 14300mil i originalskick, lite lacksläpp på huv och höger framskärm samt dålig vinge bak. Vinrödmetallic typ pearl med svart skinn en 2+2 300ZX TT. Ville faktiskt ha automat istället för manuell trots som vissa skriver att automaten inte pallar lika hög effekt som de manuella med förstärkt koppling. Nu bor man i Stockholm och här är det rätt nice med automat. Tänkte först bara ställa upp lite laddtryck och chipa den eftersom det redan satt catback och Kn filter.

18 tums Japan racing inhandlades guldeker med polerad kant 90 tals retro och superschysst ihop med vinrött!!

Sen började strulet, bilen gick varm ibland och det försvann vatten. Efter en del felsök konstaterades det att det var lite lägre komp på en cylinder och när bilen ställdes in i garaget för vintern så tog jag beslutet att riva topparna samt gå över motorn.

Spårade visst ur för nu så har jag trim på väg från Södde som blivit över sedan han gick från 450hp- 700+
Ställbart ladd
downpipes bortplockade förkattar
Portade grenrör
ProZ chip
550CC spridare
Frontmonterad intercooler
Ställbart bränsletryck
Tack Södde för hjälpen och bra priser =DD

Så nu är kylare, frontklipp, insug demonterat, topparna åker av i mellandagarna sen blir det att byta följande

kamrem samt vattenpump och alla hjul och spännare
Samtliga slangar på hela motorn byts ut mot nya silikon
Extra oljekylare monteras före original kylare höger fram där ena intercooler satt förut
frontmonterad intercooler
Turbos lämnas in till Airtune för kontroll och genomgång
Fuelrailen parallellmatas bakifrån
Alla vätskor byts i hela bilen
Nya bromsskivor fram samt renovera oken

Det har inhandlats en bättre stereoanläggning!
JBL 6X9 skall monteras i en egentillverkad hatthylla
JBL 1004 4x100W slutsteg
JBL 5,5 tums kit fram
Infinity basslink aktiv bas 10 tum bak
ej bestämt huvudenhet vet inte om det blir dubbeldin eller enkel ännu

Lite foton kommer det att bli när jag får tummen ur men jag hoppas att få 400hp+ med Söddes prylar och ProZ chip.

Måste också säga att ni alla bidrar med så mycket bra tips och trix och är mycket vänliga. Värdefullt när man kör en äldre klassiker som mekanikerna på närmaste Nissan handlare inte vet ett skit om ](*,)

Nu blir det glögg!
Mvh Johan Hammarström
"Båtjohan"
Båtjohan

Cars: Nissan 300ZX TT Automat
Mods: Sportavgas, KN öppet filter, 550CC spridare, FMIK, downpipes, HKS ställbart ladd, portade grenrör, portade och renoverade toppar, ställbar bränsleregulator kanske 400hp?!

Re: Projekt 400+

Postby Båtjohan » 16:11 , Wed 10 Dec 2014

300ZX.jpg
Nya fälgarna!
300ZX.jpg (174.8 KiB) Viewed 1750 times
Båtjohan

Mods: Sportavgas, KN öppet filter, 550CC spridare, FMIK, downpipes, HKS ställbart ladd, portade grenrör, portade och renoverade toppar, ställbar bränsleregulator kanske 400hp?!

Postby Båtjohan » 15:12 , Sun 15 Mar 2015

Det går trögt i projektet som många andra skrivit så kan jag meddela att topparna går fan inte att få ut utan motorlyft ](*,) Planerna ändrade och nu blir det mer motorfirma och mer trim. Eftersom motor och låda ändå skall ur så passar jag på att renovera allt som är jobbigt med motorn monterad. Vet inte nu om jag har vaken råd eller tid att få den klar i år men vill inte stressa på. Bilder skall jag försöka lägga in vad det lider.
Båtjohan

Postby Eriknissan » 9:15 , Wed 31 May 2017

Båtjohan wrote:Det går trögt i projektet som många andra skrivit så kan jag meddela att topparna går fan inte att få ut utan motorlyft ](*,) Planerna ändrade och nu blir det mer motorfirma och mer trim. Eftersom motor och låda ändå skall ur så passar jag på att renovera allt som är jobbigt med motorn monterad. Vet inte nu om jag har vaken råd eller tid att få den klar i år men vill inte stressa på. Bilder skall jag försöka lägga in vad det lider.

Ser fram emot fler bilder! :D
Eriknissan

Cars: Nissan 370Z

Return to Projekt