Race300 wrote:bak o dom små sidoruterna skall nog gå bra, dörr rutorna blir ju lite trixare kommer använda 3mm....
hur mycket värme kan det behövas för att forma rutorna som du föreslår räcker det med varmluftpistol? svårt att värma stora ytor iof
efter en avåkning förra året tilverka jag glaset till en framlampa i plast ( gick inte att köpa löst... och en komplett lampa på nissan=5000kr)
gick åt mycket värme för att bocka.. dock är jag inte säker på vilken typ av plast det var....

förmodligen acryl...
Makrolon är fint och lätt att jobba med. 160grader är formtemperaturen. fördelen med makrolon är att den är relativt värmeledande så den brukar få ganska jämn temperatur utan någon större ansträgning. samma gäller för glas så ett par tre man med värmepistoler som sammarbetar i garaget formar en sådan bakruta helt kanonbra. att jobba själv är lite jobbigare.
I annat fall så är det absolut enklaste att använda sej att några infravärmare plaserade 30cm från rutorna och bara sitta och vänta tills det är klart. stänga av värmarna och gå in och ta en kaffe tills det svalnat (mycket enkel och effektiv lösning)
Eftersom härdningen i glaset inte börjar mattas förrän 800grader kan jag lugnt låna ut min bakruta till dej om du behöver en extra att pressa med.
Med hjälp av infravärmare brukar man klara sej med bara 1 ruta.