Nissan Z • View topic - Race 300

Race 300

Här kan du presentera och diskutera dina projekt.
Endast för Nissan och Datsun, andra märken platsar i Projekt Övriga.

Moderator: Moderator

Postby Race300 » 15:31 , Thu 10 Jan 2008

använde glasfiber istället för lexan eftersom glaset e ju inte helt rakt lättare att få till formerna.... hoppas iof att det skall gå o bocka macrolonet lite då jag skall använda det till sido o bakruta...

luckan skall ochså gjutas av dock skall den ändra lite form först.... men tveksam om man kan spara 30kg på bara luckan har inte vägt den än iof men låter myket...
Race300

Postby Thompa » 16:36 , Thu 10 Jan 2008

jo jag tyckte oxå det lät mkt men det är en stor jävla ruta ... och jag vet att bara vikten samt torkar motor vägde ett par kg ... men vadå kan man göra 15 kg totalt är det ju fina fisken
The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........
Thompa

Cars: 300zx twinturbo driftcar-91, Datsun bluebirde -81 ca18det, Navara DC, Primera P12

Postby LoneWolf » 16:50 , Thu 10 Jan 2008

Makrolon kallbockas. ska man ha en 90 vinkel sätter man upp den i en plåtbock och bryter till. blir attans stabilt.
Men förmodar att du bara ska forma den lilla böjning som är på bakrutan och det är inte det lättaste att få bra om man går på med värme.
Lättast är att låna en ruta till (har en liggandes löst) och lägga makrolonet emellan och sedan sakta värma upp samtidigt som man pressar och sedan svalna av sakta igen.
Då får den en exakt kopia av orginalet och därmed relativt vridstyv. vilket medför att man kan gå ner i tjocklek på makrolonet, dock under 3mm skulle jag förmodligen inte gå, det skallrar aldeles för mycket då. Dock är viktvinsten minimal i detta läge.
Sidorutorna kan man gå ner till 2mm iom att dom är så små (om man formar dom lite) men samma där så är vikvinsten otroligt liten.
Med lite tur upp till ett halvt kilo påbåda rutorna ihop.
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91 (Projekt)
Nissan 300 zx NA -91 (Bruksbil sommar)
Nissan 200 sx T -92 (Nürburgring Edition)

Sic transit gloria mundi
LoneWolf

Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Nissan 200SX SR20DE(T) S13 -92
Mods: 300 TT =ALLT
300 NA =Lagom sugtrimmad + SAW
200 SX =SR20DET konvertering, samt NA konvertering

Postby Nobbe » 17:27 , Thu 10 Jan 2008

Race300 wrote:kan nog bli att jag gjuter upp någon extra uppsättning ;) om man bara får tid över till det vill säga :roll:

Typ hela karossen i Glasfiber är jag intresserad va om du ska gjuta upp extra av, beroende på priset dock ;)
Nobbe

Postby Race300 » 18:12 , Thu 10 Jan 2008

bak o dom små sidoruterna skall nog gå bra, dörr rutorna blir ju lite trixare kommer använda 3mm....

hur mycket värme kan det behövas för att forma rutorna som du föreslår räcker det med varmluftpistol? svårt att värma stora ytor iof

efter en avåkning förra året tilverka jag glaset till en framlampa i plast ( gick inte att köpa löst... och en komplett lampa på nissan=5000kr)
gick åt mycket värme för att bocka.. dock är jag inte säker på vilken typ av plast det var....
Race300

Postby Race300 » 18:20 , Thu 10 Jan 2008

Nobbe wrote:
Race300 wrote:kan nog bli att jag gjuter upp någon extra uppsättning ;) om man bara får tid över till det vill säga :roll:

Typ hela karossen i Glasfiber är jag intresserad va om du ska gjuta upp extra av, beroende på priset dock ;)

he he kan tänka mig det dock springer priset ganska fort i väg på matrial.. hyra/uppvärmning av lokal etc och om man skulle räkna in arbetstiden #-o

o allt kostar pengar idag köpte jag katalysator för 6000kr uch o fy tog illa då det inte ger nån prestanda ökning :P
Race300

Postby LoneWolf » 3:09 , Sat 12 Jan 2008

Race300 wrote:bak o dom små sidoruterna skall nog gå bra, dörr rutorna blir ju lite trixare kommer använda 3mm....

hur mycket värme kan det behövas för att forma rutorna som du föreslår räcker det med varmluftpistol? svårt att värma stora ytor iof

efter en avåkning förra året tilverka jag glaset till en framlampa i plast ( gick inte att köpa löst... och en komplett lampa på nissan=5000kr)
gick åt mycket värme för att bocka.. dock är jag inte säker på vilken typ av plast det var....
:-k förmodligen acryl...
Makrolon är fint och lätt att jobba med. 160grader är formtemperaturen. fördelen med makrolon är att den är relativt värmeledande så den brukar få ganska jämn temperatur utan någon större ansträgning. samma gäller för glas så ett par tre man med värmepistoler som sammarbetar i garaget formar en sådan bakruta helt kanonbra. att jobba själv är lite jobbigare.

I annat fall så är det absolut enklaste att använda sej att några infravärmare plaserade 30cm från rutorna och bara sitta och vänta tills det är klart. stänga av värmarna och gå in och ta en kaffe tills det svalnat (mycket enkel och effektiv lösning)
Eftersom härdningen i glaset inte börjar mattas förrän 800grader kan jag lugnt låna ut min bakruta till dej om du behöver en extra att pressa med.
Med hjälp av infravärmare brukar man klara sej med bara 1 ruta.
Robin Lundh

Nissan 300 zx TT -91 (Projekt)
Nissan 300 zx NA -91 (Bruksbil sommar)
Nissan 200 sx T -92 (Nürburgring Edition)

Sic transit gloria mundi
LoneWolf

Cars: Nissan 300ZX TT Långkaross -91
Nissan 300ZX NA Kortkaross -91
Nissan 200SX SR20DE(T) S13 -92
Mods: 300 TT =ALLT
300 NA =Lagom sugtrimmad + SAW
200 SX =SR20DET konvertering, samt NA konvertering

Postby Thompa » 9:54 , Sat 12 Jan 2008

polarn smeta dit en plast ruta på sin 180 som var min gammla som även tidogare ägts av twin ;) han skruva bara dit den visst ganska tn plast men det vart bra visst lite trum ljud inna i bilen men va fan är det en race bil så är det ju lungt rutan på 300:an är ju mkt enklare än på 180:n
The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........
Thompa

Cars: 300zx twinturbo driftcar-91, Datsun bluebirde -81 ca18det, Navara DC, Primera P12

Previous

Return to Projekt