Nissan Z • View topic - Peugeot 205 GTI -87 - Vit!

Peugeot 205 GTI -87 - Vit!

Här kan du presentera och diskutera dina projekt.

Moderator: Moderator

Peugeot 205 GTI -87 - Vit!

Postby Cylinderhatten » 10:25 , Sun 02 Sep 2007

Efter att 300:an hade sålts så vart det ganska tomt i garaget.
Har alltid varit svag för 205:orna. Vet inte om det har något att göra med att man hade en sådan som första bil. :-k
Så på självaste nationaldagen så hämtades en 87:as 205 GTI hem från Eskilstuna.
Anledning till att det vart just denna är den att taklucka saknas, vilket är ovanligt på 205:orna.
Vad ska det då bli av denna bil? Jo det ska bli en ren bus/ban/kon bil.
Den ska strippas helt, och sen ska följande stoppas i.

*Fullbur
*Motor från 405 Mi16. (148 hk istället för 105 som det är original.)
*Länkarmar från 309 GTI (aningen längre vilket resulterar i lagom camber)
*Rejsiga stötdämpare.
*Eventuellt bakaxel från 309 GTI (Ökar spårvidden).
*Sitta still stolar med rejsig ratt och 6-punkts bälten.

Då bilen står 5 mil hemifrån så kommer det skruvas när det finns tid och lust, samt när ekonomin tillåter. :D
Till en början så blir det en standard Mi16 motor bara för att få bilen rullandes, sen byggs det nog en lite värre motor vid sidan om.
Dock så kommer det inte bli någon turbo i detta bygge. Är av den uppfattningen att GTI bilar ska ha varv villiga sug motorer och inte turbo snurror.

Så här såg hon ut när hon kom hem:
Image
Image
Image

Efter lite rivande så såg hon ut så här:
Image
Image
Image

Borde få betalt för denna bild. :D
Image

Ytterligare lite rivande:
Image
Image
Image
Image
Last edited by Cylinderhatten on 20:34 , Tue 13 Apr 2010, edited 8 times in total.
Cylinderhatten

Cars: Volvo V70 D4 AWD
Peugeot 205 GTI

Postby MrMonster » 11:14 , Sun 02 Sep 2007

Trevlig... hade med en sån som första kärra... (byttes rätt snart mot en GSI 16v)

Kan säga att jag testade en sådan långloppsbil på Swedish Raceway i Anderstorp... (jag och polaren funderade på att köpa en att rejsa med)
Den va det bur i, Koni dämpare, Vassa kammar och en Fuelcell... (1.9l GTi puffran)
Kan lova att det räkte för att man skulle bli ruggigt impad av gasresponsen och väghållningen i den... 8)
[If you´re not doing it right! Why do it at all?]
Image
.....................[The Fight Against Reality].....................
MrMonster

Cars: Z32 TwinTurbo -90
Audi A6 Avant -03
Mods: Z32: BPU Stage 1, custom/DIY bodyparts

Audi A6 Avant: Cleaned and polished

Postby Cylinderhatten » 17:13 , Sun 02 Sep 2007

MrMonster wrote:Trevlig... hade med en sån som första kärra... (byttes rätt snart mot en GSI 16v)

Kan säga att jag testade en sådan långloppsbil på Swedish Raceway i Anderstorp... (jag och polaren funderade på att köpa en att rejsa med)
Den va det bur i, Koni dämpare, Vassa kammar och en Fuelcell... (1.9l GTi puffran)
Kan lova att det räkte för att man skulle bli ruggigt impad av gasresponsen och väghållningen i den... 8)

Jo det krävs ju inte allt för mycket grejer för att få en väldigt underhållande bil. :D
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Postby Zippo » 5:33 , Mon 03 Sep 2007

Hehe... 205 GTi en klassiker. kan ju tala om att Volvo 740 Turbo spridare passar bolt on om du vill få in mer soppa i motorn.

Rolig bil så länge inte den franska tekniken spökar.
:D
Image
Audi S4 2,7L Bi-turbo -98 Imolagul
Zippo

Cars: Audi S4

Postby Cylinderhatten » 19:51 , Wed 12 Sep 2007

Igår så var jag till Åkersberga och köpte mig en Mi16 konverterad 205:a.
Kommer nog att använda denna bil som donator till den andra.

Image
Köpte bilen utan fälgarna. För mycket pengar för mitt budget bygge. 8)
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Postby Tummen » 21:59 , Thu 13 Sep 2007

Denna modell är en riktigt kul bil. Åkte mycket i en sådan när körkortet var färskt.

Jag känner för övrigt en som trimmar Mi16-motorerna med mycket lyckat resultat. Som sugmotor klämmer han fram 308hk ur dem på relativt enkel/billig väg. Vet att han får dem att varva 10500varv/min, men ändå har ett körbart register med bra hållbarhet i dem.
"Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers."

Daniel Nilsson
Medlem nr 413 i Nissan Image-Club Sweden
Tummen

Postby Cylinderhatten » 6:45 , Fri 14 Sep 2007

Tummen wrote:Denna modell är en riktigt kul bil. Åkte mycket i en sådan när körkortet var färskt.

Jag känner för övrigt en som trimmar Mi16-motorerna med mycket lyckat resultat. Som sugmotor klämmer han fram 308hk ur dem på relativt enkel/billig väg. Vet att han får dem att varva 10500varv/min, men ändå har ett körbart register med bra hållbarhet i dem.

Låter nästan för bra för att vara sant. :-k Mer information tack.
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Postby Tummen » 19:20 , Fri 14 Sep 2007

Cylinderhatten wrote:
Tummen wrote:Denna modell är en riktigt kul bil. Åkte mycket i en sådan när körkortet var färskt.

Förstod jag skulle få den reaktionen. Visserligen har jag personligen inte sett några bromspapper på dessa effektuppgifter, men han är mycket duktig på motorer. Bygger bland annat motorer åt rally- och rallycrosskillar om jag inte minns fel. Kan förhoppningsvis ta reda på mer fakta i nästa vecka, återkommer så fort jag vet mer.

Daniel Nilsson
Tummen

Postby Cylinderhatten » 20:05 , Fri 14 Sep 2007

Tummen wrote:
Cylinderhatten wrote:

Förstod jag skulle få den reaktionen. Visserligen har jag personligen inte sett några bromspapper på dessa effektuppgifter, men han är mycket duktig på motorer. Bygger bland annat motorer åt rally- och rallycrosskillar om jag inte minns fel. Kan förhoppningsvis ta reda på mer fakta i nästa vecka, återkommer så fort jag vet mer.

Engelsmännen har ju trimmat denna motor sönder och samman och jag har aldrig hört talas om effekter över 300 hk.
Ta reda på så mycket som möjligt. Är ju iallafall intressant att få veta vad han gör med motorerna även om effekten inte skulle stämma.
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Postby Ghostman » 20:37 , Fri 14 Sep 2007

205 GTI är rolig bil för lite pengar har avverkat 4st i dagsläget :) brukar åka 205GTI på vintrarna. har lyckats skjuta motorn på en, pajat bakaxeln på 2st och den sista var riktigt fin, duktigt sänkt och perfa väghållning men sålde den ändå.
Z-Club Medlems NR : 406
Joakim Nord
Ghostman

Cars: Mercedes C180 Esprit

Postby Cylinderhatten » 18:48 , Sat 15 Sep 2007

Ghostman wrote:205 GTI är rolig bil för lite pengar har avverkat 4st i dagsläget :) brukar åka 205GTI på vintrarna. har lyckats skjuta motorn på en, pajat bakaxeln på 2st och den sista var riktigt fin, duktigt sänkt och perfa väghållning men sålde den ändå.

Har också haft 4 st 205 GTI + 1st 306 S16 + 1st 106 XR. :D
Peugeot nörd? Nja.......
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Postby Tummen » 22:21 , Wed 19 Sep 2007

Cylinderhatten wrote:
Tummen wrote:
Cylinderhatten wrote:

Engelsmännen har ju trimmat denna motor sönder och samman och jag har aldrig hört talas om effekter över 300 hk.
Ta reda på så mycket som möjligt. Är ju iallafall intressant att få veta vad han gör med motorerna även om effekten inte skulle stämma.

Nu har jag tagit reda på ytterliggare info.
Effekten stämmer, dock inte att han fick fram så mycket effekt enkelt/billigt som jag skrev ovan.

--------------------

Vid 10400 varv/min (kolvhastighet på över 30 m/s) har Mi16-motorn bromsat 308hk i bromsbänk och 293hk på rullande landsväg.

Lite av receptet på motorn:
Ny vevaxel (orginalmått, men annat (hemligt) material för att hålla)
Nya vevstakar (orginalmått, men starkare)
Nya kolvar (lättare med bara en kolvring och en oljering för att minska friktionen)
Bearbetad topp
7kg konstant oljetryck
7mm lager (istället för 15mm för att minska friktionen)
4st helt nytillverkade separata spjällhus med insugningstrattar
Nytt grenrör
Nytt avgassystem
Mekaniska tryckare istället för hydrauliska
Omprogramerad styrbox
m.m.

Denna motor är ej besiktningsbar för att den bland annat inte klarar miljökraven hos besiktningen.
Kostnad ca 100.000 SEK

--------------------

Ett billigare alternativ:
En Mi16-motor som varvar ca 8500varv/min (kolvhastighet ca 25m/s) och ger 238hk för en kostnad av ca 60.000 SEK.

Recept på denna:
Bearbetad topp
Höjt oljetryck
Omprogramerad styrbox
4st separata spjällhus med trattar gjorda av orginal insug
Grenrör
Avgas
m.m.

Denna motor klarar miljökraven, men är troligtvis ej besiktningsbar i Sverige pga. de separata spjällhusen.

--------------------

Nu passar väl inte dessa dyra motorer in i ditt budgetbygge, men oavsett så är det jäkligt grymt med vråltrimmad sugmotor, vilken sång! 8)

Daniel Nilsson
Tummen

Postby Cylinderhatten » 6:50 , Thu 20 Sep 2007

Tycker att 100k lät ganska billigt för att dubbla effekten.
Tack så mycket för informationen!!
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Postby Cylinderhatten » 13:38 , Thu 25 Oct 2007

I helgen som var så rensades bilen ytterligare så nu är den mer eller mindre helt ren. :D

Bakaxeln borta.
Image

Framvagn borta:
Image

Bara ytrost undertill. Inte illa för en 87:a.
Image

Här var det värre. Bilen har varit smälld höger fram och så har det slarvats med rostskyddsmedel. ](*,)
Image

Sen byggdes det en ställning som bilen kan stå på medans karossen fixas till.
Image

På lördag blir det lite mera meckande.

På återseende....
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Postby Cylinderhatten » 10:38 , Sun 28 Oct 2007

Igår så vart det ett par timmar i garaget så nu är bilen helt ren!!!

Image
Image

Här var det lite rostigt....
Image

Skarven mellan torpeden och golvet har spruckit.
Så nu kommer det att helsvetsas hela vägen.
Image

Nästa steg blir att laga den rost som finns och sen förstärka karossen på diverse ställen. Efter det så ska bur bygget på börjas. :D
Cylinderhatten

Peugeot 205 GTI

Next

Return to Projekt Övriga